Zero Waste Clothing

Zero Waste Clothing

På Formland mødte vi skønne Malaika og vi kunne hurtigt se en synergi mellem vores to brands. Malaika er en international anderkendt dansk designer der har fokus på ansvarlighedhed og "Zero Waste Clothing" og står bag brandet Malaika New York

Vores fokus på mindre tøj vask hænger utrolig godt sammen med Malaika’s fokus på ansvarlighed og zero waste.

Malaika selv er begejstret for vores Freshen Up da hun netop ikke behøver at vaske sit tøj og slide unødvendigt på det ved for meget vask. Malaika bruger eco-friendly materialer hvilket også er i tråd med vores naturlige tilgang til vores produkter, hvorfor vores sensitive vaskemiddel passer perfekt til Malaikas designs.

OM Malaika New York

Malaika er et zero-waste  ansvarlig kvindetøjsmærke. De laver tidsløse designs af lækre eco-friendly materialer og kantede siloetter som er helt nyt på det danske marked og et frisk pust. Tøjmærket er opstartet på det danske marked sidste år i 2022, men de har været på det amerikanske marked de sidste 6 år og har solgt på kryds og tværs af USA og world wide. De fokusere på at kvinderne skal ha det godt i deres design så kvalitet af materialerne, konstruktionen og pasformen er højest på dagsordren.

Malaika startede hendes zero waste tøj mærke i USA i 2016 da hun så et hul i markedet med et ansvarligt tøjmærke som ikke var bohemian / hippy like. Hun ville gerne tilbyde fashion markedet et minimalistisk ansvarligt tøjmærke med fokus på tidsløse og kantede designs.

Hendes zero waste designs gør at tøjmærker kun spilder omkring 5% i sammenlign med industriens generelle 30% per style de laver. Det er Malaika New York’s største fokus hvad angår ansvarligheden, men alle deres materialer er også eco-friendly. De producerer kun i Europa på grund af arbejderens rettigheder, at de nemt og hurtigt kan tage til deres fabrik hvis det kræves og dertil at der heller ikke udøves børnearbejde. De har mange flere tiltag dem kan i læse om her. (https://malaikanewyork.com/pages/sustainability)

For os i Byoms, er det en yderst vigtig agenda for tøjbranchen, og vi ville ønske at flere designere arbejdede i denne retning.